Trinn 4: Ressursteam
Hva: Dersom situasjonen fortsatt krever innsats, skal den løftes til ressursteam. Ressursteam skal bestå av flere ressurspersoner fra egen enhet. Ressursteam kan gjennomføres med samtykke eller anonymt. Ressursteam gjennomføres som hovedregel fysisk i den enkelte barnehage, skole eller på familiesenteret.
Hvem:
- Barnehage: foresatte (etter eget ønske), pedagogisk leder, styrer, spesialpedagog, barnehagemyndighet, fagsjef oppvekst (kun for kommunale barnehager)
- Skole: foresatte (etter eget ønske), kontaktlærer, rektor, sosiallærer, læringsmiljøkonsulent, skolehelsetjenesten
- Familiesenteret: foresatte (etter eget ønske), barnets hovedbehandler/kontaktperson, psykolog, helsestasjon, fysio/ergo, barnevern, psykisk helse og rus
I hovedsak skal barn i barnehage eller skole, drøftes i ressursteam barnehage eller skole. For barn som ikke er i skole eller barnehage benyttes familiesenterets ressursteam.
Hvordan: Skap helhetlig oversikt over saken. Presenter tiltak og resultater av tidligere tiltak. Vurder effekt. Kom frem til nye tiltak. Målet er at man lokalt skal finne løsninger så barnet får det bedre. Familiesenteret melder videre til bhg /skole dersom fortsatt behov
Ansvar for møteinnkalling:
- Barnehage: styrer melder barnehagemyndighet. Barnehagemyndighet kaller inn til møte
- Skole: rektor
- Familiesenteret: kommunepsykolog
Møteleder:
- Barnehage: barnehagemyndighet
- Skole: rektor
- Familiesenteret: leder i enheten barnet tilhører
Referent: ansvar for å dele referat med møtedeltakere
- Barnehage: barnehagemyndighet
- Skole: helsesykepleier
- Familiesenteret: behandler /kontaktperson
Verktøy:
- Gjennomgang av eksisterende dokumenter og oppdater Lotusdiagram,
Dokumentasjon:
- Referatmal BTI
- Samtykke
- Avklare Stafettlogg og stafettholder