Hva: Konkretiser undringen  

Hvem: Ansatte som undrer seg for et barn. Del eventuelt observasjonen med kollega som barnets nærmeste ansvarlige.

  • Barnehage: barnehagelærer/pedagogisk leder
  • Skole: kontaktlærer
  • Familiesenteret: barnets behandler/kontaktperson

Hvordan: Iverksett systematisk observasjon og bruk kollegaer som drøftingspartnere og til innspill. Nærmeste ansvarlige for barnet holder i saken videre (definert under: Hvem). Hent inn barnets stemme og lytt til barnets tanker rundt din undring (Vurderes ut fra situasjon, men som hovedregel skal barnets stemme hentes inn). Møte barnet og foresatte med respekt og omsorg. Bygg relasjoner og tillit. 

Verktøy: 

  • Tegn og signaler
  • Lotusdiagram
  • Lese/skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Bekymringsfullt barnehage- og skolefravær
  • Pedagogisk analyse

Dokumentasjon: 

Undringsnotat anbefales evt. dokumenter i eget verktøy