Ta utgangspunkt i dokumentasjonen. Vurder om saken skal avsluttes, om andre lokale tiltak skal iverksettes, om det er en systemsak eller en sak som trenger en tverrfaglig vurdering.

Hvis ja igangsettes tiltak på Nivå 2, og det henvises til Pedagogisk Psykologisk Tjeneste eller meldes til Instansmøte.

Henvisning til PPT:
Ved dokumenterte vansker av en slik art at det kvalifiserer til spesialpedagogisk hjelp, henviser foresatte og barnehagens ledelse til PPT etter egne prosedyrer for henvisning og saksbehandling i henhold til Barnehageloven § 19 a.
Verktøy: Henvisningsskjema til PPT og Pedagogisk rapport.

Melding til Instansmøte i BTI-modellen:
Verktøy: Firfoting fylles ut i samarbeid med foresatte.
Hvem: Pedagog, styrer, foresatte

Hvis nei avsluttes saken eller fortsetter på Nivå 1 der (system)tiltak videreføres, justeres og evalueres jevnlig. Foresatte involveres.
Verktøy: Individuell tiltaksplan
Hvem: Pedagog, barnehagens ledelse

Dersom foresatte ikke samtykker til videre henvisning eller ønsker en tverrfaglig innsats rundt barnet skal følgende tiltak drøftes:
• Bekymringsmelding til barneverntjenesten
• Fortsette innenfor de rammene det var enighet om
• Anonym tverrfaglig drøfting av saken