Hva: Bekymringen tas opp med barnehagens ledelse
Pedagog presenterer problemstilling og de tiltak som har vært gjennomført. Ledelsen og pedagog vurderer med bakgrunn i tidligere dokumentasjon om det er behov for ytterligere observasjoner og/eller kartlegginger.
Hvordan: Drøftingssamtale, analyse av barnehagemiljø, vurdering av systemtiltak, eventuelt forberedelse av bekymringssamtale med foresatte
Hvem: Pedagog, styrer
Verktøy: Lotus Barnehagemiljø, Pedagogisk analyse, Verktøy for å se barns ressurser og vansker i et helhetsperspektiv
Dokumentasjon: Refleksjonsnotat

 

Konkretiser bekymringen ut ifra hva du har opplevd, sett og hørt. Bruk dokumentasjonen fra undringsprosessen (notater, foreldresamtaler, observasjoner og lign). Reflekter over bekymring uten å konkludere. Bruk verktøy og utarbeid forslag til tiltak. Dette inngår som grunnlagsinformasjon i bekymringssamtalen med foresatte.

 
Dersom det avtales ekstra innsats, igangsettes denne.
Dersom barnet får det bedre holder vi kontakt med foresatte for å forsikre oss om at den positive utviklingen fortsetter.