Hva: Konkretiser og del undringen med kollegaer.
Hvordan: Skaffe en helhetlig oversikt over tilgjengelig informasjon om barnet og barnehagemilgjøet.
Iversett systematisk observasjon. Vurder mulige tilpasninger av organisering og/eller pedagogisk arbeid.
Skriftliggjør undringen i et undringsnotat.
Ansatt deler undringen med kollegaer, og redegjør for problemstillingen og situasjonen.
Hvem: Pedagog og kollegaer
Dokumentasjon: Undringsnotat

 

Observasjoner skal benyttes som et hjelpemiddel for personalet til å bli bedre kjent med barnet og avdekke individuell tilpasning av læringsmiljøet. I tillegg kan det være et nyttig redskap for planlegging av barnehagens innhold, observasjonene skal imidlertid ikke styres av forhåndsdefinerte resultatmål for enkeltbarn.
Personalet skal prøve å fange opp helheten og få tak i barnets opplevelse og intensjon. Vi skal legge vekt på å se hvordan barnet påvirkes av relasjonelle forhold, og få tak i hva som er ”forhistorien” slik at handlingen settes inn i en sammenheng. Vi skal prøve å ha et bevisst forhold til subjektiviteten når vi observerer. Uansett motiv for observasjons- og dokumentasjonsarbeidet prøver vi å stille med et åpent sinn, innlevelse og respekt for barnas aktivitet.

Ved systematisk observasjon må det i hvert enkelt tilfelle vurderes om barnets foresatte skal informeres og gi samtykke. I det observasjonene trår over grensen til å søke etter enkeltbarns ferdigheter eller eventuelt manglende ferdigheter (kartlegging) skal foresatte gi sitt samtykke.