Ta utgangspunkt i dokumentasjonen. Vurder om saken skal avsluttes, om andre lokale tiltak skal iverksettes, om det er en systemsak eller en sak som trenger en tverrfaglig vurdering.

Hvis ja igangsettes tiltak på Nivå 2, og det henvises til Pedagogisk Psykologisk Tjeneste eller meldes til Tverrfaglig samarbeidsmøte.

Hva: Sammenfatte og skap en helhetlig oversikt over saken
Hvordan: Systemtiltaket videreføres og evalueres jevnlig.
Skolen har jevnlig kontakt med foreldre.
Hvem: Skolens utvidet ressursteam, Kontaktlærer, PPT, Skolehelsesykepleier

Henvisning til PPT:
Ved dokumenterte lærevansker av en slik art at det kvalifiserer for spesialundervisning, henviser foresatte og rektor til PPT etter egne prosedyrer for henvisning og saksbehandling i henhold til kap 5 i Opplæringsloven.
Verktøy: Henvisningsskjema til PPT og Pedagogisk rapport.

Melding til Instansmøte i BTI-modellen, Nivå 2:
Ved behov for tverrfaglig samarbeid opprettes en gruppe fagpersoner som skal jobbe videre med eleven.
Det opprettes en stafettlogg og utpekes en stafettholder.
Verktøy: Firfotingen fylles ut i samarbeid med foresatte.
Hvem:
Kontaktlærer, skolens ledelse

Dersom foresatte ikke samtykker til videre henvisning eller ønsker en tverrfaglig innsats rundt barnet skal følgende tiltak drøftes:
•Bekymringsmelding til barneverntjenesten
•Fortsette innenfor de rammene det var enighet om
•Anonym tverrfaglig drøfting av saken