Hva: Konkretiser og del undringen
Hvordan: Skaffe en helhetlig oversikt over tilgjengelig informasjon om eleven
Iverksette systematisk observasjon og skriftliggjør undringen i et undringsnotat.
Ansatt deler undringen med kollegaer på trinn/team
Redegjør for problemstillingen og situasjonen
Hvem: Kontaktlærer, kollegaer på trinnet
Dokumentasjon: Undringsnotat

Observasjoner skal benyttes som et hjelpemiddel for personalet til å bli bedre kjent med eleven og avdekke individuell tilpasning av læringsmiljøet. I tillegg kan det være et nyttig redskap for planlegging av skolens innhold, observasjonene skal imidlertid ikke styres av forhåndsdefinerte resultatmål for enkeltbarn.  Personalet skal prøve å fange opp helheten og få tak i elevens opplevelse og intensjon. Vi skal legge vekt på å se hvordan elefen påvirkes av relasjonelle forhold, og få tak i hva som er ”forhistorien” slik at handlingen settes inn i en sammenheng. Vi skal prøve å ha et bevisst forhold til subjektiviteten når vi observerer. Uansett motiv for observasjons- og dokumentasjonsarbeidet prøver vi å stille med et åpent sinn, innlevelse og respekt for barnas aktivitet.

Ved systematisk observasjon må det i hvert enkelt tilfelle vurderes om elevens foresatte skal informeres og gi samtykke. I det observasjonene trår over grensen til å søke etter enkeltbarns ferdigheter eller eventuelt manglende ferdigheter (kartlegging) skal foresatte gi sitt samtykke.