Trinn 5: Avslutter
Når barneverntjenesten har besluttet at en melding skal følges opp med undersøkelse, eventuelt at den skal henlegges, er meldingsfasen avsluttet.
En melding som klart ikke kan føre til tiltak etter barnevernloven, skal umiddelbart henlegges.
Trinn 4: Grunn til bekymring?
En melding som har et innhold som gir barneverntjenesten rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak skal umiddelbart utløser en undersøkelsesplikt jf. § 4-3.
Trinn 3: Undringssamtale
Er det utydeligheter, eller barneverntjenesten ønsker å få avklart meldingen ytterligere, kan barneverntjenesten kontakte melder før det besluttes om meldingen bør følges opp med undersøkelse. Dette skal skje snarets, eller innen 1 uke fra meldingen er mottatt.
Barneverntjenesten har som hovedregel plikt til å gi tilbakemelding til den som har sendt bekymringsmelding. Når melder er offentlig myndighet eller personer med profesjonsbestemt taushetsplikt, som for eksempel leger og psykologer, bar barneverntjenesten også plikt til å informere om utfallet av melding.
Dette kan også gjøres der foreldrene samtykker til det.
Trinn 2: Konkretiser og del undringen:
Barneverntjenesten skal snarest, og innen 1 uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelse etter barnevernloven § 4-3.
Dette gjøres i meldingsmøte som gjennomføres hver tirsdag hvor barnevernleder og stedfortreder er tilstede.
Undring nivå 0:
Trinn 1: Barneverntjenesten mottar en bekymringsmelding.